Blogi

Pelillisyydessä kysytään ensin ”kuka pelaa?”

Elämme keskellä murrosta monella tavalla. Oman aikuiselämän ajan sanotaan olleen suurimman muutoksen kohteena sitten teollisen murroksen. Olen sitä mieltä, että ehkä emme ole edes nähneet vielä suurinta muutosta. Koulun näkökulmasta kysymys kuuluu, miten säilytämme lasten opetuksessa ne arvokkaat elementit, jotka valmistavat heidät nopeisiin muutoksiin, uusiin ympäristöihin ja ennenkaikkea siihen, että kaikki tapahtuu ihmisten välisissä suhteissa. … Jatka lukemista Pelillisyydessä kysytään ensin ”kuka pelaa?”

Leikki on luomakunnassa erittäin kallis ratkaisu ja silti aivan välttämätön.

Mistä on kysymys? Jaakko lisää, että yritystoiminnassa leikin välineellisen käytön arvo on höpö, höpöä. Silti luovuudessa ja uuden luomisessa leikki on aina läsnä. Onko tässä mitään järkeä? Jaakko Stenros vetää Tampereen yliopiston pelilaboratoriossa kansainvälistä maisteriohjelmaa, josta valmistuu pelien asiantuntijoita. Jaakko tekee tutkimusta ja on tietokirjailija, pelaaja ja tehnyt myös pelisuunnittelua. Jaakko puhuu yhteiskunnan pelillistymisestä ja … Jatka lukemista Leikki on luomakunnassa erittäin kallis ratkaisu ja silti aivan välttämätön.

Leikki kesken-podcast ristipölyttää

Elämme keskellä mitä kummallisempia tarinoita. Kun maailman vaikutusvaltaisin mies käytää hyväkseen ihmisten epävarmuutta ja toistaa valheen  tarpeeksi monta kertaa, monet alkavat uskoa siihen. Kun toinen mahtimies valloittaa naapurivaltiosta osan, vahtikoirat haukkuvat, mutta kaikki ovat tuskallisen tietoisia siitä, että tapahtunutta ei enää peruta. Maailma toteaa tapahtuneen ja jatkaa elämistään. Koulun tehtävä on sivistää ja auttaa meitä … Jatka lukemista Leikki kesken-podcast ristipölyttää

Sulautuva oppiminen kiteytyy koronan myötä etäoppimiseksi

Verkko-oppimisen muutos sulautuvasta oppimisesta puhtaasti etäopettamiseksi on asettanut aivan uusia haasteita, koska verkko-oppijoiden ikäjakauma on muuttunut aivan ratkaisevasti. Opetushallituksen tietojenkäsittelyn ja digitaitojen tavoitteet ovat menneet uusiksi jo moneen kertaan etäoppimisen tuiskeessa.  Oppiminen syntyy tietoa rakentamalla, jakamalla  ja sisältöä tuottamalla. Verkossa nuo asiat konkretisoituvat sähköisten työkalujen kautta. Silti tiedonluominen ja tiedon rakentaminen eivät riitä kuvaamaan, miten … Jatka lukemista Sulautuva oppiminen kiteytyy koronan myötä etäoppimiseksi

Leikillisyys-tosiavalheita

Jesse Soininen jakoi leikillisyyteen liittyvän artikkelin SOKF Fb-ryhmässä. Leikillisyys oikein ymmärrettynä ja toteutettuna luo hyvinvointia. Kirjoittelin Frans Mäyrän Ted-luennon innoittamana joitakin vuosia sitten merkinnän leikillisyydestä. ”Jos leikillisyydelle annetaan tilaa ja annetaan kollektiivisia haasteita, sillä saavutetaan katalyysin kaltainen voima, joka vie ilmiötä uusiin sfääreihin.” Mäyrä totesi silloisessa puheenvuorossaan. Kirjoituksen lopussa linkki maksuttomaan pelillisyys-webinaariin. Leikillisyys on vähän … Jatka lukemista Leikillisyys-tosiavalheita

…se on myös ruusuilla tanssimista

Kärpästen herra kuudennen luokan syksyn lopuksi oli huikaiseva kokemus, sekä oppilaille itselleen, viimeisessä syksyn harjoittelussa oleville opiskelijoille, mutta erityisesti itselleni vetäessäni. keskustelua. Koko alaluokkien ajan olimme muodostaneet erilaisia päätöksiä tekeviä ryhmiä, sanomalehteen, kaupunkiin, luokkaan ja mm oppilaat järjestivät itse vanhempien illan, jossa he vetivät suunnitteluhetken luokkaretken toteuttamiseksi. Kuudes luokka oli oikeastaan oppilaiden toiminnan mahdollistamista. Luokkani oli … Jatka lukemista …se on myös ruusuilla tanssimista

”Oman elämän ankanpoikanen”

(Tämä blogi-merkintä on edellisen blogikirjoituksen jatkumo. Jos haluat päästä kärryille, mistä on oikein kysymys, tsekkaa edellinen blogimerkintä.) Kun lähdimme tarkastelemaan kuudennen luokan kanssa heidän omaa elämäänsä osana suurempaa systeemiä, lähtökohtana oli omaan identiteetin kannalta vaikuttava kysymys: "Kuka minä olen?" Nuoret olivat tottuneet jakamaan kaikenlaisia tuotoksia toisilleen ja suorastaan janosivat positiivista palautetta. He olivat siihen aikaan … Jatka lukemista ”Oman elämän ankanpoikanen”

Tiedonrakentaminen verkossa ei ole pelkkää juhlaa…

Suomessa puuttuu edelleen läpi koululaitoksen ulottuva tietoisuus siitä, miten oppiminen rakentuu koulutuslaitosten välillä ja läpi ikäluokkien. Avaan yhden kuudennen luokan projektin kautta käsitteellisen oppimisen prosessia ja niitä mahdollisuuksia, jota verkko-oppimisen kautta voidaan saada ajattelun kehittymiselle. On syytä muistaa, että verkkovälineet eivät ole pelkästään poikkeustilanteen etätyön välineitä, vaan ne ovat tärkeitä sulautuvan oppimisen työkaluja. Peruskoulussa luodaan … Jatka lukemista Tiedonrakentaminen verkossa ei ole pelkkää juhlaa…

Oppimispäiväkirja?

Sain eräältä työhönsä vakavasti suhtautuvalta pianistilta ja kamarimusiikkityöpariltani idean kirjoittaa ajatuksia oppimispäiväkirjan käyttämisestä. Nimeä en nyt kerro, kun en ole kysynyt lupaa. Moni, itseni mukaan lukien on kirjoituttanut oppilailla tekstiä, oppimispäiväkirjaa, jossa edistetään jotain oppimiseen liittyvän elementin omaksumista. Opettaja antaa usein tehtäväksi apukysymyksiä, joiden avulla toivoo, että se mitä oppilas kirjoittaa auttaa häntä oivaltamaan oman … Jatka lukemista Oppimispäiväkirja?